گرد و غبار خانه می‌گوید چند نفر در خانه زندگی می‌کنند

پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 
 
 پایگاه صاعقه::دانشمندان با نگاه میکروسکوپی به گرد و خاک محیط زندگی به تازگی کشف کردند که گرد و غبار موجود در خانه می‌تواند بگوید که در یک خانه یک مرد زندگی می‌کند یا یک زن و سبک زندگی او چگونه است.
به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی صاعقه   به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان؛ گرد و غبار خانه حاکی از سبک زندگی فرد و ویژگی‌های شخصیتی آن فرد است گرد و غبار خانه حتی می‌تواند بگوید چه حیوانی در خانه زندگی می‌کند.
 
نوح فیرر، زیست شناس میکروبی در دانشگاه کلرادو در بولدر از نویسندگان این مطالعه گفت‌: خانه ما اکوسیستم زندگی ماست ما با تنوع چشمگیری از میکروارگانیسم هایی که معمولا نمی بینیم زندگی می کنیم‌. میکروب های موجود در گرد و غبار می‌تواند بر سلامت انسان تاثیر بگذارد.
 
فیرر با بیان اینکه من و همکارانم پیش از این اکوسیستم میکروبی خاک و گیاهان را مورد بررسی قرار داده بودیم؛ اظهار داشت: پس از این مطالعات ما به فکر افتادیم که ببینیم چه میکروب هایی در خانه های ما زندگی می‌کنند و تنوع گونه‌های مختلف میکروبی در کدام قسمت‌های خانه‌های ما بیشتر است.
 
این محققین گرد و غبار 1200 خانه را از سراسر ایالت متحده آمریکا جمع آوری کردند. نمونه گرد و غبار به کمک داوطلبان شرکت کننده  از نقاط مختلف کشور جمع آوری شد. این دانشمند گفت: ما بدون کمک صدها نفر داوطلب نمی توانستیم این پروژه تحقیقاتی را پیش ببریم.
 
از آنجا که گونه‌های مختلفی از باکتری‌ها و قارچها در زیر میکروسکوپ، یافت می‌شوند دانشمندان با استفاده از تعیین توالی دی ان ای به شناسایی انواع باکتری و قارچ های موجود در نمونه های گرد و غبار پرداختند. 
 
فیرر گفت:  تنوع میکروبی که ما در گرد و غبار خانه‌ها مشاهده کردیم بسیار زیاد بود و در مجموع بیش از 125000 نوع باکتری و 72000 نوع قارچ شناسایی شد.
 
محققان اظهار داشتند: قارچ‌هایی که در نمونه‌های گرد و خاک یافت شد  با توجه به میزان رطوبت و دما به آب و هوا و منطقه جغرافیایی وابسته است‌.
 
 فیررگفت: اینکه شما کجا زندگی می‌کنید مشخص می‌کند چه قارچی با شما در خانه تان زندگی می‌کند. یکی از مهمترین عامل وجود باکتری در خانه، وجود سگ یا گربه در محیط خانه است هنگامی که سگ را با خود به خانه می‌آورید بسیاری از میکروب‌ها با آب دهان سگ به داخل خانه انتقال می یابند.
 
جالب است بدانید  تجمع باکتریایی در گرد و غبار خانگی نشان می‌دهد که در یک خانه مرد یا زن زندگی می‌کند و باکتری‌ها بسته به تعداد مردان و زنان خانه متفاوت است. محققان می‌گویند این تمایزات ممکن است به دلیل تفاوت‌های بیولوژیکی پوست و بهداشت متفاوت مردان و زنان باشد.
 
به گفته دانشمندان، بسیاری از میکروب‌های موجود در خانه بی ضرر هستند، و برخی ممکن است مفید نیز باشد. 
 
فیرر افزود: مردم نباید از وجود باکتری‌ها و قارچ‌های خانه وحشت کنند چرا که این باکتری‌ها و قارچ‌ها مدت‌های طولانی است در محیط زندگی آنها بوده است اما شما متوجه حضور آنها نبودید.
 
فیرر درپایان گفت: با این حال، برخی از میکروب‌ها ممکن است آلرژی زا باشند و گام بعدی ما این است که بفهمیم چه عواملی در محیط خانه ایجاد آلرژی و حساسیت می کنند.
 
انتهای پیام/

این صفحه را به اشتراک بگذارید